Xe BIENNALE DE PHOTOGRAPHIE EN CONDROZ
Marchin, Modave, Clavier — Les week-ends du 31 Juillet au 29 Août 2021

Het station van Barse

Van bij de ingebruikname van het stuk spoor tussen Statte en Modave in juni 1872, werd er in Barse een station gebouwd. Op verzoek van de steengroevebazen uit de vallei werd er een hijskraan geplaatst voor het laden van de stenen.
Het gebouw dat er nu staat, werd in 1891 gebouwd. Het middenstuk dat uit twee verdiepingen bestaat, werd ingericht als woning van de stationschef. Een vleugel zonder verdiepingen met een leien puntdak diende voor professioneel gebruik: een opslagplaats voor verzendingen, een wachtzaal en een inkomhal voorzien van twee loketten. Aan de andere kant is er een vleugel met een plat dak waarin een onderhoudsatelier en de toiletten werden ondergebracht.

Bij de afschaffing van Lijn 126 raakte het station van Barse hoe langer hoe meer een verlaten plek. Het werd nog gebruikt als opslagplaats voor veevoeder en als scoutslokaal. Gedurende dertien jaar heeft er een koppel gewoond (kunstenaars, schilders), die er ook hun atelier hadden in ondergebracht. Vandaag de dag is het een toeristenverblijf. De huidige eigenaar heeft ervoor gezorgd dat bepaalde elementen bewaard bleven, zoals binnen de twee loketten en buiten de luifel, stukken spoor, de laadmeter. Ook al komt er geen enkele trein meer langs om een lading zandsteen of bestratingssteen op te pikken, toch heeft het station van Barse de typische sfeer van een klein industrieel stationnetje op de buiten behouden.

Op deze locatie is er parkeerplaats.